Vanaf 3 maanden na oplevering gaat de kwaliteitsgarantie uit de Woningborg Garantie- en waarborgregeling in. De garantietermijn bedraagt in het algemeen 6 jaar (en voor ernstige, constructieve, gebreken zelfs 10 jaar), maar voor een aantal specifieke onderdelen van de woning gelden kortere garantietermijnen of zijn deze uitgesloten van de regeling.
Hieronder geven wij een beknopt overzicht van mogelijke klachten met bijbehorende garantietermijn. Het volledige overzicht van de verkorte garantietermijnen en de uitsluitingen kunt u terugvinden in de toepasselijke Woningborg Garantie- en waarborgregeling.
Heeft u een klacht die niet (meer) onder de Woningborg Garantie- en waarborgregeling valt, dan zou deze nog wel onder de contractuele garanties kunnen vallen. In de algemene voorwaarden van de met u gesloten overeenkomst staan de contractuele garanties en aansprakelijkheden omschreven.
Soort Klacht | (Verkorte) garantietermijn / uitgesloten |
Belinstallatie, alarminstallatie e.d. | 6 maanden |
Binnenriolering | 6 jaar |
Buitenriolering | 2 jaar |
Dubbel glas (isolerende werking) | 3 jaar |
Hang- en sluitwerk | 1 jaar |
Hekwerken (appartementsgebouwen) | 2 jaar |
(Hoofd)draagconstructie | 10 jaar |
Installaties (verwarming, ventilatie, gas, water en elektra) | 2 jaar |
Kromtrekken deuren (meer dan 10 mm) | 2 jaar |
Lekkages | 6 jaar |
(Mechanische) ventilatie | 2 jaar |
Sanitair | 1 jaar |
Schilderwerk | 1 jaar |
Esthetische zaken (o.a. kleurverschillen) | Uitgesloten |
Krimpscheuren | Uitgesloten |
(Mechanische) beschadigingen | Uitgesloten |
Stormschade (winduurgemiddelde > 17 m/s) | Uitgesloten |
Voorzieningen buiten de woning (bijv. bestrating, tuin) | Uitgesloten |